De vijf grootste misvattingen over eten volgens 25 voedingswetenschappers

Na meer dan 100 afleveringen van de Volkskrant rubriek Beter/Eten was het tijd om de balans op te maken: wat zijn de hardnekkigste misvattingen over eten? We vroegen het 25 voedingswetenschappers die ons de afgelopen jaren hebben geholpen.

Uit Volkskrant: door: Ellen de Visser Ianthe Sahadat 8 juli 2017, 15:50

  1. Superhelden

Avocado’s, broccoli of toch boerenkool? Het bejubelen van een individueel product is leuk voor op instagram (#avocado telt ruim 6 miljoen posts, #broccoli 2miljoen, #kale bijna 3 miljoen), uw lichaam heeft er weinig baat bij. Magic-bullet-voedingsmiddelen met magische eigenschappen bestaan niet. Gezond eten zit ‘m niet in een focus op één voedingsmiddel, maar in een gezond voedingspatroon.

  1. E-nummers zijn gevaarlijk

Uitvoerig gecontroleerd, veiliger kan bijna niet. Maar het gevoel van argwaan tegen de industrie en gebrek aan transparantie zijn daarmee niet weg te nemen. Enummerloos eten is vanuit gezondheidsoogpunt niet nodig, zo staat te lezen op de site van het Voedingcentrum, ‘maar er is ook niets op tegen’. Werkelijk mijden is zo eenvoudig nog niet, trouwens. Want wat te denken van producten die van nature rijk zijn aan E-nummers, zoals appels, citrusfruit, tomaten, wortels of yoghurt?

  1. Alles wat ‘natuurlijk’ of ‘van vroeger’ is, is gezond

Menig voedingsdebat kent een moment van blokkade als gevoelens tegenover ratio komen te staan. ‘Natuurlijk’ betekent helaas weinig meer dan ‘voorkomend in de natuur’. Kent u de groene knolamaniet? Komt ruimschoots voor in de Nederlandse natuur. Bijnaam: de engel des doods. Geen aanrader, kortom. Eten zoals onze oerouders deden, heeft bijna iets mythisch. Zij aten een hoop gezonde zaken, maar er zijn genoeg mitsen en maren.

  1. De ene suiker is de andere niet

Verzadigd vet is verzadigd vet, en suiker is suiker

Suiker is suiker. Een suikervrije dadeltaart bestaat niet: dadels zitten boordevol suiker. Agavesiroop of honing in plaats van witte korrels? Uw lichaam ziet het verschil niet. Hetzelfde geldt voor vet. Verzadigd vet is verzadigd vet. Het verzadigde vet in kokosolie is voor ons lichaam niet anders dan dat in roomboter of een stuk spek en daarmee bij overdadige consumptie een risico voor te hoge cholesterolwaarden in het lichaam.

  1. De voedingswetenschap kent veel harde bewijzen

Wetenschap is een momentopname van voortschrijdend inzicht en een consensus van heersende opvattingen. Dat is saai, genuanceerd en weinig stellig, maar wel hoe het is. Bovendien is voedingsonderzoek complex. Het is lastig om een keihard oorzakelijk verband aan te tonen tussen een voedingsmiddel, ingrediënt of nutriënt aan de ene kant en dik of ziek worden aan de andere kant. Is een persoon gezond alleen maar doordat hij walnoten eet, of doordat hij niet alleen walnoten eet maar ook wekelijks sport?

Recent Posts
Neem contact met ons op

Laat een bericht achter. We nemen zo spoedig mogelijk contact met u op.

Start typing and press Enter to search